Dynia faszerowana

Dynia faszerowana








Faszerowana dynia już od dawna zaprzątała moje myśli, a w kuchni żółciła się od tygodnia i nie pozwoliła mi o sobie zapomnieć. I tak oto dziś pojawiła się na stole, w formie faszerowanej. Do tego dania zakupiłam dynię około kilogramową. Taka dynia starcza na ok 3 porcje. Jest bardzo smaczna i stanowi na pewno jesienną odmianę naszego codziennego menu. Przecież dyni nie jadamy na co dzień. Pojawia się dopiero we wrześniu. Trzeba wykorzystać ten czas i wykorzystać to warzywo do różnych pyszności. Faszerowaną dynię kroimy po upieczeniu jak tort odkrawając z niej pasujące nam kawałki.
W kuchni czeka jeszcze jedna dynia, z której zamierzam zrobić dżem i pewno jakiś placek dyniowy. Jej waga jest znacznie większa od tej, którą dziś napełniłam smakowitym farszem. Ma ponad 5 kilogramów, więc kilka dań z niej na pewno powstanie. W miarę, jak dyniowe dania będą powstawać, będą też pojawiać się na blogu.


Składniki: ( na ok 3 porcje )
  • jedna ok kilogramowa dynia
  • 50 dkg wieprzowiny
  • 1 torebka ryżu ( 10 dkg )
  • 1 niewielka papryka ( ja użyłam czerwono-zielonej )
  • 1 niewielka papryczka chili
  • 1 niewielka cebula
  • sól
  • pieprz
  • niecałe pół szklanki salsy pomidorowej
  • 5 dkg sera żółtego
  • szczypta papryki słodkiej
  • szczypta papryki ostrej
  • 2 - 3 łyżki oliwy lub oleju
Sposób przygotowania:
  • Dynię umyć, osuszyć i odciąć górę ( zdjęcia na dole posta ). Usunąć z dyni środek wraz z pestkami. Dynię delikatnie osolić i popieprzyć od środka. Podobnie uczynić z odciętą czapeczką
  • Dynię umieścić w nasmarowanej olejem formie do zapiekania i wstawić do piekarnika nagrzanego do 200 stopni na ok 30 minut
  • W czasie, jak dynia się piecze, przygotować farsz: ryż ugotować w osolonej wodzie prawie do miękkości ( ok 12 minut ). Odsączyć. Mięso zmielić, cebulkę posiekać. Paprykę pokroić w drobną kosteczkę. Z papryczki chili odciąć końcówki i przeciąć ją wzdłuż na pół. Usunąć pestki i drobniutko posiekać
  • Na patelni rozgrzać olej i zeszklić na nim cebulę. Następnie dodać zmielone mięso i smażyć kilka minut. Następnie do mięsa dodać pokrojoną paprykę i posiekane chili. Wszystko posolić i doprawić pieprzem oraz mieloną papryką. Smażyć razem przez kilka minut. Do mięsa dodać ryż. Wymieszać i dolać salsę pomidorową. Wszystko razem chwilę posmażyć
  • Dynię po pół godziny wyjąć z piekarnika i wylać z niej zgromadzony w niej płyn. Następnie napełnić farszem i wstawić całość do piekarnika na kolejnych 20 - 25 minut. Kilka minut przed końcem pieczenia dynię posypać startym żółtym serem, a wierzch oprószyć  mieloną papryką. Zapiekać, aż ser się rozpuści
  • Dynię podajemy krojąc ją jak tort. Dodatkowo można polać ją gorącym sosem pomidorowym
  • Z podanych składników wyszło mi trochę więcej farszu niż potrzeba było do nafaszerowania dyni. Pozostało go tyle, że nafaszerowałam nim jedną  paprykę i zapiekłam razem z dynią. Ale do troszkę większej dyni może go być w sam raz
 

 

Komentarze

  1. no nieźle, pierwszy raz widzę dynię faszerowaną, b. fajne bardzo

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda przepysznie :) Nigdy nie jadlam dyni, teraz w każdym sklepie ją widzę, ale jakoś nie mam odwagi kupić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to zachęcam do spróbowania. Najlepiej kupić jakąś niewielką i spróbować, czy jej smak będzie nam odpowiadał. Ale myslę, że tak. Jej miąższ jest delikatny, a odpowiednio przyprawiony może być bardzo smakowity. Nadaje sie do różnych rzeczy. Ja za chwilę zabieram sie za ciasto z dynią:) Pozdrowienia A

      Usuń
    2. Jest pycha polecam , Można też zrobić wersję z pieczarkami i z cebulka.

      Usuń

Prześlij komentarz