Fish and chips czyli tradycyjna angielska ryba z frytkami

Fish and chips czyli tradycyjna angielska ryba z frytkami




 Jak ryba z frytkami - to zawsze kojarzyło mi się to z Wyspami Brytyjskimi. I moje skojarzenia są jak najbardziej trafne, bo ryba z frytkami to tradycyjne angielskie danie. Składa się ze smażonej ryby w cieście lub panierowanej w bułce tartej oraz z frytek. Z ryb najpopularniejszy jest dorsz, którego ja na marginesie też bardzo lubię. Pasuje mi ze względu na swój niezbyt intensywny  rybi zapach i pyszne mięso.
A ryba z frytkami swój początek miała w Anglii, gdzie rozpowszechniła się  już w XIX wieku, ale potem podbiła też podniebienia mieszkańców innych krajów i kontynentów. Popularnością cieszy się więc także w USA, Australii, Kanadzie, Nowej Zelandii czy RPA, choć myślę, że jej amatorów można znaleźć na całym świecie. Danie, wg badań, które przeprowadzono w Anglii, jest bardzo lubiane przez Brytyjczyków. Bardzo często podawane jest na wynos. Kiedyś tradycyjnie podawano je pakując w gazetę.
Oczywiście przyrządzenie ryby z frytkami to żaden wielki wyczyn, ale może tym prostym przepisem zainspiruje kogoś do zrobienia takiego dania w swojej kuchni. Ja dawno już nie robiłam takiej zwykłej panierowanej ryby, a frytki ... tez dawno ich u nas nie widziano, tak więc w ostatni piątek wpadłam na taki pomysł i ... mimo swej prostoty, danie wszystkim baaardzo smakowało. Albo właśnie dzięki swej prostocie:). Tak więc postanowiłam się z Wami podzielić i takim prostym pomysłem, bo przecież niekoniecznie to co skomplikowane, pracochłonne i "powymyślane"musi smakować lepiej od rzeczy prostych. Nie na darmo mówi się, że w prostocie siła:) 

 

Składniki: ( na 3 porcje )
  • 1 duży filet z dorsza
  • 2 jajka
  • bułka tarta
  • mąka
  • sól
  • pieprz
  • sok z cytryny
  • dowolna ilość ziemniaków
  • olej do smażenia 
Sposób wykonania:
  • Filet rozmrażamy, myjemy i osuszamy papierowym ręcznikiem. Kroimy na części i skrapiamy sokiem z cytryny. Odstawiamy na 10 minut
  • Po tym czasie rybę solimy, doprawiamy pieprzem i panierujemy w mace, jajku i w tartej bułce. Smażymy na oleju po kilka minut z każdej strony na  złoty kolor ( na niezbyt dużym ogniu ). Odsączamy na papierowym ręczniku
  • Ziemniaki kroimy w cienkie paseczki
  • Dobrze rozgrzewamy olej i gdy po wrzuceniu do oleju frytka "skwierczy" i wypływa na wierzch oznacza to, że olej jest już odpowiednio rozgrzany. Na taki wrzucamy partiami frytki i smażymy je na złoty kolor . Ja po wyjęciu odsączam je z tłuszczu na papierowych ręcznikach
  • Rybę podajemy z frytkami i dowolną surówką. Można dodatkowo zaserwować danie z sosem tatarskim

Komentarze

  1. Hmm mi się bardziej kojarzy z wakacjami nad naszym polskim Bałtykiem ! Fajny blog. śledzę na bieżąco ..

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz