Uszka z pieczarkami do barszczu

Uszka z pieczarkami do barszczu





Uwielbiam barszcz z uszkami. Robię je nie tylko na święta. Zamiast grzybów suszonych przygotowuję farsz z pieczarek. Uszka są pyszne i aromatyczne i moim zdaniem nie mniej smaczne od uszek z suszonymi grzybami. Ale oczywiście gusta są różne i ktoś się może z moim zdaniem nie zgodzić.
W każdym razie ja zawsze robię uszka z pieczarkami. Czasami też uszka z mięsem.
Dziś, jako że zbliża się świąteczny czas, przedstawię mój przepis na uszka. 
Uszka na świąteczny stół można zrobić wcześniej i zamrozić. W szale świątecznych przygotowań nie będziemy już musieli myśleć o lepieniu uszek. 

 

 

Składniki: 

Na ciasto:
  • 600 g  mąki pszennej
  • 1 żółtko
  • 1-2 łyżki oliwy z oliwek
  • pół łyżeczki soli
  • gorąca woda ( nieco więcej niż szklanka )
Na farsz:
  • 80 - 100 dkg pieczarek
  • 2 cebule
  • sól
  • pieprz
  • oliwa/ masło ( 2 łyżki ) do smażenia pieczarek
Sposób przygotowania:
  • Pieczarki obieramy, myjemy i ścieramy na tarełku o dużych oczkach. Cebule drobno siekamy.
  • na patelni rozgrzewamy tłuszcz i wrzucamy na nią cebulę. smażymy na delikatnym ogniu do ładnego zeszklenia i lekkiego zrumienienia. 
  • Do cebuli dodajemy starte pieczarki. Oprószamy solą i pieprzem i smażymy do czasu aż odparuje z nich woda. Studzimy
  • Z podanych wyżej składników zarabiamy ciasto. Najlepiej robić go w szerokiej misce: do przesianej maki dodajemy sól, oliwę i żółtko. Wszystko mieszamy, a następnie dolewamy etapami gorącą wodę mieszając. Wody należy nalać tyle, aby ze składników dało się zagnieść elastyczne ciasto. Gdy ciasto jest już wstępnie wyrobione i się nie klei do ręki przekładamy go na oprószoną mąką stolnicę i wyrabiamy do momentu, aż będzie gładkie i elastyczne
  • Z gotowego ciasta odkrawamy po kawałku resztę przykrywając ściereczką lub np miską, aby nie obeschło. Jeśli się go przykryje miseczką jest po chwili bardziej elastyczne i podatne na zlepianie
  • Ciasto cienko rozwałkowujemy (ok 2 mm ) i foremką wycinamy niewielkie kółeczka. Na każde kółeczko nakładamy niewielką ilość farszu i zlepiamy na pół. Następnie zawijamy końce i zlepiamy je formując pierożki w kształcie uszka
  • Uszka wrzucamy na gotującą się osoloną wodę i gotujemy ok 3 minuty od wypłynięcia i ponownego zagotowania się wody. Uszka należy przemieszać, aby nie przywarły do dna
  • Uszka można również mrozić. Ja przygotowuję je zawsze wcześniej i robię od razu większą ilość. Zamrożone porcjuję do woreczków i mam jak znalazł, gdy przychodzi mi na nie ochota. Uszka możemy zamrozić surowe lub ugotowane. Z mrożeniem ugotowanych jest więcej zachodu, więc zazwyczaj mrożę surowe. Układam je partiami na desce wyłożonej folią spożywczą aluminiową dodatkowo obsypaną jeszcze mąką i wkładam do zamrażalnika. Gdy stwardnieją przekładam do woreczków

Komentarze

  1. Wyjatkowo smacznie wygladaja,juz sie czuje swieta!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama robię taki pieczarkowy farsz i potwierdzam, że sprawdza się świetnie! Nawet do wigilijnego barszczu :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Pycha .... a z różnych przepisów skorzystam , bo proste a naprawdę smaczne , dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz bardzo fajne przepisy , z chęcią korzystam , proste i smakowite :) Pozdrawiam i Wesołych Świąt życzę .:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa. Równiez życzę Radosnych i Zdrowych Świąt! Pozdrawiam A

      Usuń
    2. Zastanawiam się,jak możliwe jest ulepić 90 szt uszek z 100 dkg pieczarek?

      Usuń
    3. 100 dkg =1 kg stąd taka ilość uszek z takiej ilości

      Usuń
  5. ile uszek wychodzi z tego przepisu :)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy jakich dużych. Mi wyszło ich ok 90ciu. Pozdr :)

      Usuń
  6. Pycha :) Mój Synek mówi ,że najlepsze jakie jadł .Dziękuję i Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A dlaczego z mrozeniem ugotowanych jest "wiecej zachodu"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo goracych nie wlozysz do zamrazalki...a ugotowane jeszcze lekko cieple sklejaja sie,,,wiec mussialabys je ukladac na talerzach i czekac az wystygna i tez ukladac pojedynczo do zamrozenia.

      Usuń
  8. Właśnie zrobiłam je z koleżanką i jesteśmy zachwycone! Robiłam je pierwszy raz i wyszły rewelacyjnie. Dziękuję za przepis i życzę kulinarnych sukcesów :) Justyna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się , że uszka smakują:-). Też bardzo je lubimy! zapraszam na mojego bloga po inne inspiracje! :-). Pozdrawiam Anika

      Usuń
  9. Odkąd w kupnych, suszonych prawdziwkach znalazłam robaki, robię wigilijne uszka z pieczarkami(przepis identyczny do zamieszczonego wyżej). Są pyszne i cała rodzina je uwielbia. Jeśli chodzi o mrożenie, ja po ugotowaniu wrzucam je do garnka z zimną wodą z dodatkiem oleju, w celu uniknięcia sklejania;) Mrożę podobnie jak Anika. Jutro zaczynam produkcję:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam już robiłam uszka z pani przepisu i wyszły super. Czy mogłaby mi pani udzielić odpowiedzi jaką średnicę ma ta foremka do robienia uszek

    OdpowiedzUsuń
  11. Zrobiłam z pani przepisu uszka i nie wiem jakim cudem starcza pani farszu do tych uszek. Ja usmażylam ponad 400g pieczarek z dwoma cebulami i farszu starczyło mi tylko do jednej połowy ciasta. Myślałam że się wścieknę!! Bardzo dobre wyszły ale pani chyba daje tyle farszu co kot napłakał....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo dała Pani połowę pieczarek z przepisu :) Autorka podała przepis na 80 do 100 dekagramów czyli około kilograma pieczarek a Pani dała 40 dekagramów :D Tak na marginesie ja już zrobiłam pierogi z kapustą i pieczarkami (bo w tym roku licho jakoś z grzybami u mnie) i muszę powiedzieć, że pieczarki są o nieeeeeeebo lepsze od grzybów. A za tydz zabieram się za uszka :D A tak apropos mrożenia, ja już przestałam sparzać przed zamrożeniem po prostu wykładam szufladę folią aluminiową i układam takie obsypane mąką i do zamrażalnika jak zrobię następne znów folia na pierogi i układam i do zamrażalnika itd :D Pozdrawiam cieplutko

      Usuń
  12. Tak ma pani rację.... Zorientowałam się po jakimś czasie. Coś mi się pomyliło że pieczarek w opakowaniu jest kilogram. Dla autorki przeprosiny. Ja już mam zrobiony zakwas z buraków, uszka autorki, pierogi ruskie,bd zabierać się za pierogi z kapustą i pieczarkami:-)) Ja jak robię pierogi to surowe układam na drewnianej deseczce bez mąki i tak wkładam do zamrażalnika.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzień dobry,
    mam pytanie: jaką mąkę używa Pani do ciasta na pierogi i na uszka.
    Pozdrawiam,
    Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Używam mąki pszennej tortowej. Opakowanie zielone ze smokiem, ale to pewno regionalny wyrób, więc trudno się sugerować opakowaniem. Właściwie uzywam ja do większości wypieków i wyrobów mącznych. Pozdr A

      Usuń
  14. Och już się nie mogę doczekać barszczyku z uszkami! Jeszcze tylko kilkanaście dni

    OdpowiedzUsuń
  15. Extra wyszły super,ciasto bomba serdecznie dziękuję!!!!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz